MEDITATIA - un alt pont pentru sănătatea creierului



     Pentru că despre  meditaţie s-a scris în fel şi chip, vă mai spun şi eu câte ceva din perspectivă neurologică.

     Atunci când suntem într-o stare contemplativă, între douăzeci de minute şi o oră, experienţele tind să fie tot mai reale, afectând sistemul nervos în moduri care sporesc sănătatea fizică şi emoţională.

Hormonii şi neurochimicalele antistres sunt eliberate în tot corpul, la fel ca şi neurotransmiţătorii care cresc plăcerea şi descresc depresia, precum dopamina şi serotonina. Chiar şi zece-cincisprezece minute de meditaţie au efecte pozitive semnificative asupra relaxării şi sănătăţii creierului. Mă confrunt adesea cu “lenea” clienţilor mei, aceştia găsind nenumărate scuze pentru a nu-şi forma un nou obicei, respectiv, cel de a respira corect, dar dorind în acelaşi timp schimbări comportamentale, uitând că acestea se pot face doar cu propria participare.

     Înainte de a practica meditaţia, să ne amintim faptul că creierului nostru i-au trebuit decenii să formeze circuitele neuronale ce stau la baza personalităţii noastre, a obiceiurilor, a comportamentului, astfel ezitând să-şi schimbe credinţele de fond, şi implicit făcându-ne să acceptăm cu greu schimbarea stilului de viaţă, preferând să abandonăm orice schimbare, chiar dacă ştim că este una benefică pentru sănătatea creierului nostru. Vechile circuite neuronale nu dispar, mai ales atunci când conţin amintiri negative sau stresante. De fapt, este nevoie de multă energie metabolică pentru a creşte dendrite şi axoni noi, sau pentru a rearanja conexiunile sinaptice care s-au stabilit cu fermitate de-a lungul anilor. Mai mult, orice întrerupere în vechile tipare neuronale creează un anumit grad de anxietate în creier. Acel vechi sistem limbic, care este în mare parte responsabil pentru menţinerea stabilităţii sinaptice, nu este la fel de flexibil ca lobii frontal creativi. Prin urmare, este uşor să visăm o idee nouă, dar extrem de dificil să determinăm restul creierului să i se supună. Chiar dacă reuşim să ne schimbăm anumite aspecte ale personalităţii, nu trebuie să fim surprinşi dacă reapar din când în când vechi tipare de comportament.

     Aşadar, soluţia pentru a reduce această rezistenţă neuronală ar putea fi următoarea:

-          angajamentul conştient de a face o mică îmbunătăţire în fiecare zi

-          o doză bună de sprijin social care să ne ajute să ne onorăm angajamentul

-          o doză de optimism

-          credinţă

-          voinţa de a exersa, măcar câteva minute pe zi

Cu timpul, prin practică, putem ajunge de la douăzeci la patruzeci de minute pe zi, perioadă ideală de timp pentru intensificarea funcţionării neuronale a creierului.

Vizualizarea, imaginaţia ghidată şi autohipnoza pot fi considerate ca fiind variaţii specifice de meditaţie, şi sunt la fel de eficiente în menţinerea unui creier sănătos.

Iată câteva  tipuri de meditaţie:

Meditaţia Atenţiei

Este un tip simplu de meditaţie care pastrează atenţia trează în prezent şi care are ca scop să ne înveţe să  fim constienţi şi lucizi  faţă de lucrurile pe care le facem în viaţa noastră. Acest lucru ne face să gândim înainte să acţionăm.

Meditaţia Budhistă

Acest tip de meditaţie aduce corpul, mintea şi sufletul în echilibru natural. Meditaţia budistă a fost inspirată de ideea de a neglija dorinţa pentru lucruri materiale şi egoismul, pentru a deveni o persoană fericită. Atunci când practicăm această meditaţie, suntem complet conştienţi şi în control asupra stării noastre fizice şi mentale.

Meditaţia transcedentală

Acest tip de meditaţie este fondată de catre Maharashi Mahesh Yogi şi este unul dintre cele mai simple şi populare tipuri de meditaţie. Tehnica sa include utilizarea sunetelor repetitive conştiente de care mintea  se bucură, ducând la reflectare.

Meditaţia Taoistă

Acest tip de meditaţie se aseamănă cu tehnicile budiste şi hinduse. Atributul său de bază este de a fi capabil să transforme, genereze şi să difuzeze energie din interior.
Meditaţia Vipassana

Literalmente, acest lucru înseamnă a vedea lucrurile intr-un mod clar”.

Meditaţia Zen

Acest tip de meditaţie necesită diverse poziţii de şezut în cursul pregătirii pentru realizarea relaxării minţii şi a trupului.

 

     Indiferent de tipul de meditaţie pe care il alegem, dacă simţim că ni se potriveşte, ceea ce este cu adevărat important este să practicăm tehnica aleasă în aşa fel încât să obţinem toate beneficiile. Nu e nevoie decât de voinţă, exerciţiu şi un îndrumător bun.

2019  Numai Terapie Vie      Telefon contact - 0740528383