Ponturi pentru sănătatea creierului



Ascultarea - devenind un bun ascultător veţi reuşi să identificaţi toate subtilităţile care definesc personalitatea cuiva sau

care contribuie la soluţionarea unei probleme. Veţi deveni mai conştient de mediul în care trăiţi şi de tendinţele naturale de evoluţie.

Aerul curat - împrospătarea aerului îmbunătăţeşte starea de spirit şi puterea de concentrare a creierului.

Internetul - navigarea pe internet vă implică mental şi fizic pe măsura accesarii unui număr tot mai mare de pagini online.

Identificarea "orei de vârf" a creierului - potrivit studiilor, persoanele în etate gândesc mai bine dimineaţa, în timp ce persoanele tinere se concentrează mai bine după-amiaza.

Parfum natural - aromele naturale, cum ar fi cea de santal, cresc fluxul sanguin de la nivelul creierului.

Conectaţi noile amintiri/experienţe la evenimente, senzaţii sau amintiri mai vechi, plăcute - realizarea conexiunilor între noile amintiri şi lucrurile pe care creierul deja le cunoaşte ajută la stimularea permanentă a memoriei.

Ascultaţi muzică clasică - potrivit studiilor, persoanele care asculta frecvent muzică clasică reuşesc să facă mult mai repede conexiuni complexe.

Evitarea neurotoxicelor - poluanţii, aditivii alimentari şi alte substanţe chimice încetinesc activitatea neuronală.

Exerciţii  anti-stres - stresul afectează memoria de scurtă durată, motiv pentru care tot timpul trebuie să practicaţi exerciţii care ajută la ameliorarea stresului.

Observaţia - la finalul zilei, trebuie să treceţi în revistă ce aţi observat în ziua respectivă (noul parfum al unui coleg, culoarea cămăşii pe care o purta directorul, pomii înfloriţi etc.) - lucruri mărunte care stimulează memoria.

Desenul - stimulează funcţionarea creierului din emisfera dreaptă, zona rar folosită pentru realizarea activităţilor curente.

Jurnalul - tehnica utilizata de Leonardo da Vinci ajută la pătrunderea în propriul subconştient, ajutându-vă să vă cunoaşteţi mai bine.

“Vocea interioară” - acest exerciţiu ajută la îmbunătăţirea intuiţiei. Astfel, pentru aceeaşi problemă se identifică 3 soluţii, iar după o evaluare atentă a acestora, este pusă în practică cea mai buna soluţie, aleasă evident, prin intermediul intuiţiei.

Exerciţii fizice - contribuie la buna oxigenare a sângelui şi creşte fluxul sanguin de la nivelul creierului, conducând la o relaxare neuronală.

Puzzle-urile - toate tipurile de puzzle ajuta la stimularea activitatii creierului.

Neurobica - exercitii fizice realizate numai cu ajutorul simţurilor, ca de exemplu: îmbrăcatul pe întuneric.

Teste grila de cultură generală - contribuie la îmbunătăţirea culturii generale prin acumularea zilnică de noi informaţii prin dezvoltarea memoriei.

Exista alimente care contribuie la stimularea activitătii neuronale, iar consumarea regulată a acestora ajuta la o mai bună funcţionare cerebrală.

Afinele - datorită conţinutului ridicat de antioxidanti, afinele stimulează dezvoltarea celulelor.

Varza roşie - conţine polifenoli, care îmbunătăţesc funcţionarea neuronală şi scad riscul apariţiei accidentului vascular cerebral şi a bolii Alzheimer.

 Legumele crucifere - varza, conopida, broccoli, varza de bruxelles. Potrivit studiilor, consumul acestor legume împiedică declinul cognitiv cu până la 40%.

Migdalele - conţin fenilalanină, care stimulează producerea de dopamină, adrenalină şi noradrenalină. 

Alunele de pădure - conţin proteine, acizi grasi omega-3, ajutând la ameliorarea depresiei şi insomniei.

Somonul - conţine acizi grasi omega-3 care oferă beneficii pentru buna funcţionare a creierului.

Iaurtul - conţine tirozina care îmbunătăţeşte atenţia şi durata de reacţionare a creierului. Ceaiul verde - stimulează producţia de dopamină şi conexiunile interneuronale.
Asparagus - o cană de asparagus conţine 70% din necesarul zilnic de acid folic, una dintre cele mai importante vitamine care stimulează memoria.
Căpşunile - sunt bogate în antioxidanţi care îmbunătăţesc capacitatea celulelor de a transmite mesaje către creier.

Ouale - conţin proteine şi coline, care îmbunătăţesc memoria;

Cimbrul - potrivit studiilor, cimbrul îmbunătăţeşte activitatea neuronală chiar şi în cazul persoanelor în vârstă.

Roşiile - oferă creierului carotenoizi valoroşi care îl ajută să se menţină tânăr;

Cofeina - aceasta ajută la menţinerea temporară a stării de alertă şi previne apariţia declinului cognitiv.

Somnul este important deoarece asigură necesarul de energie pentru realizarea activităţilor zilnice sşi stimulează performanţa cerebrală. "Ziua bună de dimineaţă se cunoaşte", astfel, treziţi-vă devreme pentru a avea timp să vă pregătiţi în tihnă, fără grabă.
Dormiţi atât cât este nevoie, pentru ca somnul dumneavoastră să atingă etapa REM când un sfert din creier trimite informaţii celorlalte părţi care sunt de obicei stimulate de simţurile noastre. Astfel, se ajunge la conexiuni şi visare. Un program regulat de somn vă ajută să adormiţi mai repede şi să vă treziţi mai uşor, şi bineînţeles, odihniţi.
Potrivit studiilor, somnul dinainte de ora 24:00 este mult mai odihnitor şi mai benefic creierului, decât cel de dimineaţă.

Renuntati la fumat - nicotina reduce capacitatea de funcţionare a creierului prin restricţionarea fluxului de sânge care ajunge la creier.

Limitati consumul de alcool - alcoolul afectează sănătatea mentală pe termen scurt, şi totodată, consumul frecvent de alcool conduce la declinul cognitiv pe termen lung.

Petrecerea timpului liber în compania prietenilor - relaţiile şi activităţile sociale îmbunătăţesc funcţia cognitivă şi diminuează stresul. Nu fiţi sociabili doar cu cunoscuţii, creierul dumneavoastră va avea numai beneficii şi atunci când interacţionaţi cu alte personae.

     Persoanele care învaţă constant ceva nou prezintă un risc mai scăzut să sufere de tulburări de memorie, sau de alte afecţiuni degenerative, odată cu înaintarea în vârstă. Exploraţi domenii noi pentru a vă pune creierul în faţa unor noi provocări. Memoraţi o poezie, sau o mantră în fiecare zi. Chiar dacă nu sunteţi scriitori, pentru stimularea creativităţii este indicat ca în fiecare zi să aşterneţi pe hârtie câteva idei. Puneţi întrebări ori de câte ori nu înţelegeţi ceva, această activitate vă antrenează în discuţie si va ajuta sa va amintiti mai usor subiectele in jurul carora s-au purtat discutiile. Spuneţi NU rutinei deoarece nu este benefică creierului; astfel, diversitatea este cuvântul de ordine şi se impune în alegerea: alimentatiei, filmelor, locurile pentru petrecerea timpului liber etc. Intuiţia şi puterea naturală a creierului sunt stimulate numai prin încrederea în instinctele propri. Funcţiile creierului se îmbunătăţesc pentru zile întregi după ce citeşti o carte. Cercetătorii au folosit un scaner RMN pentru a identifica activitatea neuronilor atunci când vine vorba de citit, arătând o intensitate mai mare la nivel neuronal a conexiunii sinaptice din aria corespunzătoare creierului cu înţelegerea după citirea unui roman. Totul sugerează cum că atunci când citeşti un roman, cititorul se transportă în rolul personajului principal al cărţii. Mulţi oameni au susţinut că dacă citesc un roman special, cartea respectivă le-a schimbat viaţa, dar acum cercetătorii au descoperit că  dacă îţi place un roman atunci acesta poate face o schimbare reală, măsurabilă la nivelul creierului. Rezultatele au arătat o intensificare a activităţii neuronale pe partea stângă a lobului temporal al cortexului – o arie în care creierul este asociat cu receptivitatea pentru limbi străine. Cercetătorii au folosit un RMN pentru a vedea că schimbările neuronale create de citirea unui roman sunt asociate cu senzaţii fizice şi motorii – sugerând că citirea unui roman de ficţiune te poate transpune în corpul protagonistului. Neuronii din această regiune au fost asociaţi cu cei care provoacă senzaţii pentru corp, aşa că numai gândindu-te că alergi, de exemplu, poate de fapt să activeze cu neuroni care chiar se ocupă de actul în sine numit alergat: în viaţa reală. Aşadar, o carte bună nu numai că îţi stimulează imaginaţia, îţi deschide noi orizonturi sau te exaltează cu diferite stări emoţionale, dar aparent cortexul tău este atât de bun la a integra şi realiza conexiuni încât nu îţi mai trebuie nimic altceva, corpul tău simte o dată cu personajul principal ceea ce se întâmplă!

Un alt exerciţiu care face minuni pentru creier este meditaţia, dar despre aceasta vorbim data viitoare.

2019  Numai Terapie Vie      Telefon contact - 0740528383